Op mijn tweeëndertigste ging ik terug de schoolbanken in. Na een docentenopleiding muziek en een carrière in het bankwezen, wilde ik terug het onderwijs in, maar dan als docent Nederlands. Ergens in die eerste lesweken kregen we een opdracht om een kort lesje te geven. Wat heb ik toen enorm lopen ploeteren op een les van nog geen kwartier! Want het ontwerpen van een les en het schrijven van les- of cursusmateriaal, dat is niet niks als je het nog nooit gedaan hebt.

Gelukkig duurde het niet lang voordat ik mijn mojo vond; het schrijven vond ik het allerleukste om te doen tijdens mijn studie. Zo heb ik een tijdschrift gemaakt over het gebruik van muziek in taalonderwijs en schreef ik een essay over mijn favoriete artiest allertijden – Bruce Springsteen. Maar de meeste aandacht besteedde ik aan het schrijven van leerzame, leuke en interessante lessen.

Hoewel de lesvoorbereidingsformulieren mij soms de neus uitkwamen, heb ik er veel van geleerd. Ik leerde waar ik naar moest kijken bij het ontwikkelen van lesmateriaal, en die kennis komt me nu als tekstschrijver erg goed van pas. Want naast dat ik het les- of cursusmateriaal voor je schrijf, kan ik dus ook erg goed met je meedenken over hoe jij je cursus kan
structureren. Daarom deel ik vandaag drie tips met je, die jou gaan helpen bij het ontwerpen van steengoed cursusmateriaal!

 

 

Wat is de beginsituatie van jouw deelnemer?

Vaak als je tips leest over het schrijven van cursusmateriaal, dan gaat het over het bepalen van het doel en de subdoelen.
Dat is inderdaad heel belangrijk, en daar kom ik in een latere blog ook zeker op terug. Maar goed cursusmateriaal maken begint niet met het stellen van een doel, maar met het bepalen van het huidige niveau van jouw deelnemer. Als jij
niet weet op welk niveau jouw ideale deelnemer zich bevindt, dan is het vrijwel onmogelijk om goed cursusmateriaal te maken.

Om de beginsituatie te bepalen kun je een paar dingen doen. Allereerst verdiep je je natuurlijk in jouw ideale klant. Wat voor een type is dat? Waar worstelt hij mee? Wat wil die klant bereiken door een cursus bij jou te volgen, wat heeft ze te leren? En wat weet diegene al wel? Is jouw ideale klant een beginner in je vakgebied? Of maak jij een cursus voor professionals die juist verder de diepte in willen? Een tweede optie waarmee je eenvoudig de beginsituatie bepaalt, is vragen naar de voorkennis van jouw ideale klant. Zet eens een enquête uit binnen je netwerk. Of interview eens drie ideale klanten. Op die manier kom je heel veel te weten over wat jouw klant al weet. Daar kan jij jouw cursusmateriaal dan weer perfect op afstemmen.

 

Verdeel je cursusmateriaal in hapklare brokken

 Niets is zo vervelend als een enorme lap tekst met veel te veel informatie. Een begrip wat daarmee te maken heeft, is informatiedichtheid. Informatiedichtheid is de hoeveelheid informatie die in een tekst staat. De informatiedichtheid in een opsomming is bijvoorbeeld heel hoog: er staat veel informatie in een kort stukje tekst. Dit is in sommige gevallen ideaal, maar cursusmateriaal met een te hoge informatiedichtheid leest voor geen meter.

Daarom is het belangrijk dat je je cursusmateriaal in hapklare brokken verdeelt. Je cursus of training heeft één groot doel,
bijvoorbeeld  de deelnemers de basis van Instagram voor ondernemers bijbrengen. Om dit doel te bereiken maak je
subdoelen. In de eerste les van je cursus leren ze over de verschillende soorten profielen en de mogelijkheden van een bedrijfsprofiel, in de tweede les gaan ze aan de slag met hun feed, enzovoort.

Zo’n les verdeel je vervolgens weer in informatie, voorbeelden ter verduidelijking en praktische opdrachten. Op deze manier heb je je cursusmateriaal in hapklare brokken verdeeld. Iedere les bevat voldoende informatie en door de afwisseling tussen informatie, voorbeelden en opdrachten is de informatiedichtheid van jouw cursusmateriaal niet te hoog.

 

Creëer kapstokjes in je cursusmateriaal

Mensen leren het beste als nieuwe informatie voortborduurt op wat ze al weten. Eerder in deze blog las je het voorbeeld van een Instagramcursus voor ondernemers die nog nooit iets met Instagram hebben gedaan. In zo’n geval is het belangrijk om jouw nieuwe informatie te koppelen aan zaken die jouw deelnemer al wél weet. Zo is zij misschien wel al bekend met Facebook of LinkedIn. Door jouw nieuwe informatie over Instagram te koppelen aan al bekende
informatie (door het bijvoorbeeld te vergelijken), blijft het beter hangen.

Ook binnen jouw cursusmateriaal zelf kun je voor dit soort kapstokjes zorgen. Zorg dat les 2 voortborduurt op wat er in les 1 geleerd is. Begin de les met terughalen wat er eerder is geleerd en ga dan verder. Dit zorgt ervoor dat de informatie beter blijft hangen.

 

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het structureren of het schrijven van jouw les- of cursusmateriaal? Ik denk graag vrijblijvend met je mee! Neem contact op via mijn contactformulier, dan plannen we een telefonische afspraak in.