Selecteer een pagina
5 redenen om je online programma te verbeteren

Je hebt een online programma lopen waar je in meer of mindere mate tevreden over bent. Het wordt regelmatig aangeschaft en de reacties zijn over het algemeen positief. Maar toch knaagt er iets. Je weet niet wat het is, maar je hebt steeds vaker het gevoel dat er meer uit te halen is. Ik geef je groot gelijk, in vrijwel ieder online programma vallen onderdelen te verbeteren.

Is jouw programma al toe aan een upgrade? Hieronder lees je vijf redenen die allemaal op zichzelf al genoeg reden zijn om jouw online programma eens flink te gaan verbeteren!

Jij bent niet meer de ondernemer die jij was toen jij het online programma maakte

Als ondernemer ben je constant in ontwikkeling. Hoewel ik zelf een groot voorstander ben van soms even stilstaan en van het uitzicht genieten, is te lange stilstand achteruitgang.

Jouw vakgebied verandert continu en daarnaast leer jij ook gewoon veel bij. Je groeit door nieuwe kennis die je op doet, maar ook door de klanten die jij helpt. Je expertise wordt steeds groter en groter.

Hoe zonde is het als je die kennis en ervaring niet in jouw online programma hebt zitten? Gewoon omdat je het al een tijd geleden hebt ontwikkeld en er sindsdien niet meer naar omgekeken hebt? Hiermee zeg ik niet dat je sowieso méér informatie in je programma moet toevoegen, maar door de ervaring die jij rijker bent, kun jij bepaalde dingen nu misschien wel veel beter uitleggen. Of wie weet heb je veel slimmere methodes ontwikkeld om iemand iets te laten doen. Kortom: jouw ontwikkeling als ondernemer is een steengoede reden om verbeteringen door te gaan voeren in jouw programma!

Veel deelnemers haken halverwege af en dat maakt je onzeker

Je hebt je programma destijds in je eentje gemaakt en dat ging prima, want je weet als kennisondernemer heel goed waar je het over hebt. Je weet dan ook zeker dat de inhoud van jouw online programma gewoon goed is.

Maar toch is er een reden dat jouw deelnemers het programma niet afmaken. Vrijwel alle deelnemers nemen de eerste paar modules door en de eerste Q&A’s na een lancering zijn altijd drukbezocht. Maar al snel wordt het rustiger en als je in je leeromgeving gaat kijken hoe ver deelnemers zijn, dan blijkt dat maar een heel kleine groep het programma ook echt afmaakt.

Ik zal eerlijk zijn: dit heeft iedere online ondernemer wel een beetje. Maar een programma dat goed in elkaar zit en waarbij de deelnemer het uitgangspunt is, wordt door veel meer mensen tot een goed einde gebracht dan een programma dat gebouwd is op jouw kennis.

Jouw vakgebied is niet meer hetzelfde als een (paar) jaar geleden

Ik weet natuurlijk niet in welk vakgebied jij je begeeft, maar vrijwel iedere branche is in ontwikkeling. Neem nu Instagram als voorbeeld. Er zijn behoorlijk wat marketing coaches die een cursus over Instagram in hun aanbod hebben zitten. Je komt er dan niet onder uit om minimaal een keer per jaar een upgrade door te voeren, omdat Instagram ook ieder jaar verandert. Als ik nu een Instagramcursus aanschaf, dan verwacht ik dat deze up to date is, met bijvoorbeeld ook informatie over Reels erin.

Je weet nu beter waar jouw deelnemers moeite mee hebben

Hoe goed je doelgroeponderzoek ook is: er zijn altijd dingen waar je van tevoren geen rekening mee hebt gehouden. Opdrachten die voor jou helemaal logisch zijn, maar waar je toch veel vragen over krijgt, onderwerpen die je niet behandelt, maar die bij iedere Q&A weer ter sprake komen… Deze kennis kun je perfect gebruiken als jij je online programma naar een hoger niveau wilt tillen!

Je wilt je online programma professionaliseren

De eerste versie van je programma is best aardig, maar de geluidskwaliteit van je audio-bestanden laat nogal te wensen over. En de video’s zijn ook verre van professioneel. Allemaal niet erg, want het draait uiteindelijk om de inhoud, maar je merkt dat je nu toch toe bent aan een professionelere uitstraling. En als je de boel dan toch opnieuw gaat opnemen, dan is dat een perfect moment om ook nog een keer naar de inhoud van je online programma te kijken!

Meer weten over het verbeteren van je online programma?

Op dinsdag 23 november geef ik om 9:30 ’s ochtends mijn allereerste masterclass over het optimaliseren van jouw online programma. Deze masterclass geef ik alleen deze eerste keer gratis. In een selecte groep, van maximaal 12 ondernemers, ga je in een interactieve sessie van ongeveer anderhalf uur een begin maken met de 2.0 versie van jouw online programma. Dit is een kans die je niet wilt missen!

Wil je hier bij zijn? Schrijf je dan hier in!