Selecteer een pagina
Renate van Klinken podcast - podcast over online leren

 

Het is me niet een keer, maar echt wel minimaal een keer of vier, vijf gebeurd. De (potentiële) klant kijkt me aan, en doet haar best om een diepe zucht te onderdrukken of om haar rollende ogen te verbergen.

En nee, ik zeg op dat moment niet dat ze haar hele bedrijf moet omgooien, of dat ze misschien gewoon maar moet stoppen met ondernemen. 

Ik vertel haar dat we gaan kijken naar de ideale klant voor haar online programma.

 

Nu kan je natuurlijk lekker luisteren naar wat ik hierover te vertellen heb, maar misschien lees je liever. Of je wilt het gewoon nog eens nalezen na het luisteren. Daarom hieronder een samenvatting van en extra uitleg bij deze podcast.

Waarom moet je je ideale klant opnieuw in beeld brengen als je een online programma gaat maken?

Er zijn twee redenen om dit te doen. Allereerst is de ideale klant voor jouw online programma misschien wel niet de ideale klant die jij nu helpt. Wie weet werk je voornamelijk één-op-één, op een vaste locatie. Dat betekent dat je gebonden bent aan een regio, terwijl je dat voor je online programma niet bent. Daarnaast zijn er soms verschillen tussen klanten die liever één-op-één werken en klanten die kiezen voor een online programma. Zo is persoonlijke begeleiding over het algemeen duurder. Ook kan het zo zijn dat jouw ideale deelnemer voor jouw programma op een ander punt staat in zijn of haar ontwikkeling.

Maar de allerbelangrijkste reden om als eerste stap bij het ontwikkelen van een online programma jouw klant goed in kaart te brengen is de volgende.

Jouw programma draait om jouw klant.

En hoe kan je nu een programma maken dat draait om iemand die je niet heel uitgebreid in beeld brengt? Dat is echt niet te doen. Of ja, het kan wel, maar dan krijg je een programma waarin het delen van jouw kennis centraal staat. En dat worden geen goede programma’s. Echt niet.

4 aspecten van je ideale klant

Als je gaat kijken naar je ideale klant, dan kijk je grofweg naar vier aspecten, allemaal met de bril van jouw expertise op.

Allereerst kijk je naar huidig gedrag. Wat doet jouw klant op dit moment? Stel jij helpt je klanten met stoppen met drinken. Dan is het huidig gedrag van jouw klant misschien dat hij of zij nu te veel drinkt. Of dat er al regelmatig een poging is ondernemen om te stoppen, maar dat dit nooit succesvol is.

Leer jij een concrete vaardigheid aan? Dan kan je bij deze stap ook opschrijven wat jouw klant al kan, welke vaardigheden zijn al onder de knie? Zo begint een cursus boekhouden voor gevestigde ondernemers misschien op een ander punt dan een beginnerscursus. Je mag verwachten dat bepaalde vaardigheden al beheerst worden.

Vervolgens breng je de houding van je klant in beeld. Hoe staat jouw klant tegenover jouw expertise? Positief? Negatief? Ook komt het credo ‘Sell them what they want, give them what they need’ hier om de hoek kijken. Stel dat jij in jouw programma iets behandelt wat jouw klant nodig heeft, maar misschien niet wilt, dan kan het nodig zijn om dit even goed te introduceren. Verstandig dus om die houding in beeld te brengen!

Daarna kijk je naar de kennis van de klant. Wat weet je klant al? Want heel simpel: dat hoef je niet meer te behandelen. Je kan eventueel een korte recap geven om de voorkennis weer op te frissen, maar je hoeft er geen hele module aan te wijden. Zonde van de tijd. Zowel voor jouw klant als voor jou.

Tot slot kijk je naar de motivatie van de klant. Waar ligt je klant wakker van? En waar verlangt ie naar? Kiest de klant vanuit een intrinsieke motivatie voor jouw programma of is het meer een moetje? Heel belangrijk om je hier van bewust te zijn! Het vraagt iets anders van jou om mensen intrinsiek gemotiveerd te krijgen in plaats van ze gemotiveerd te moeten houden.

Samen naar jouw ideale klant kijken?

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het in kaart brengen van de deelnemers van jouw ideale programma? Misschien is een strategiesessie dan iets voor jou! In drie kwartier help ik jou verder met je online programma, bijvoorbeeld door samen je deelnemers in beeld te brengen. Ik spreek je graag!